Inspiratie voor arbeidsmarkt communicatie
In onze vorige blog beschreven we waarom je content marketing wel móet inzetten voor effectieve arbeidsmarkt communicatie. In dit blog geven we je vijf tips voor mogelijke thema’s.
Even kort terugblikken…
Content marketing als onderdeel van arbeidsmarkt communicatie is het planmatig ontwikkelen en inzetten van content (blogs, video’s, infographics, whitepapers, socialmedia-updates, …) om potentiele werknemers te vinden, binden en boeien.
Content marketing is hiervoor om vier redenen een krachtig instrument:
- Via content marketing bouw je een relatie op.
- Via content marketing bouw je vertrouwen en autoriteit op.
- Via content marketing vergroot je je zichtbaarheid en bouw je bereik op.
- Content marketing is niet alleen goed voor je arbeidsmarkt communicatie, maar ook voor je merkbekendheid als geheel.
Het verhaal over je organisatie en je mensen dat je vervolgens deelt, ligt op het snijvlak van enerzijds je identiteit en uniciteit en anderzijds de behoeften en drijfveren van je toekomstige medewerkers. Houd daarbij altijd je nieuwe medewerker voor ogen: je deelt je content immers niet voor jezelf, maar altijd voor de ander.
Oftewel: het gaat er niet om wat jij wilt delen, maar om wat hij wil horen. Waarin is hij geïnteresseerd? Waardoor wordt zij geïnspireerd? Wat houdt je doelgroep bezig in het dagelijkse leven en in de zoektocht naar werk? En hoe kun jij daarin het verschil maken? Jouw brand story is wat jou uniek maakt.
“Jouw brand story is wat jou uniek maakt.”
In een goede employee brand story komen meestal de volgende vijf onderdelen terug.
1. Waar sta je voor als organisatie?
Je wilt als aanstaande werknemer natuurlijk wel weten waar je komt te werken. Zeker millennials (en dat is inmiddels iedere werkzoekende jonger dan 40 jaar) zijn op zoek naar de ‘purpose’ van je organisatie. Wat zijn de identiteit en oerkracht van je bedrijf of organisatie? Welke waarden hanteer je? Hoe luidt je missie – of liever nog je ‘why’?
Werken bij Defensie
Wie dit tot in alle details goed heeft doorvertaald op zowel de eigen website als social media, is het ministerie van Defensie. De campagne ‘Werken bij Defensie’ won bij de Effies van 2014 een zilveren bekroning voor effectieve en bewezen communicatie. Defensie is hierdoor nu een sterk en stoer werkgeversmerk, maar dat is nog maar een paar jaar zo. Op dat moment had Defensie twee jaar lang bijna niet gecommuniceerd, was er een sterk negatief sentiment over de organisatie en waren medewerkers uiterst kritisch en aangeslagen.
Kort na de lancering was de overweging om bij defensie te gaan werken al meer dan verdubbeld en liep de campagne een jaar voor op de doelstellingen (tegen de helft van het budget). Arbeidsmarkt communicatie. Je moet het maar kunnen…
2. Wie werken er in je organisatie?
Als je fulltime werkt, ben je meer op je werk dan thuis. Logisch dus dat je wilt weten met wie je elke dag te maken krijgt. Geef je medewerkers een gezicht. Wie zijn ze? Welk werk doen ze? Wat bezielt ze in hun werk en daarbuiten?
Dizain (wij dus :-))
Bij Dizain delen we bijvoorbeeld ‘momentjes met’ onze collega’s en laten we op social media zien dat we van taart en kroketten houden en dat je als je jarig bent ‘op de stoel’ terecht komt. En als je je tienjarig jubileum haalt, is dat een prachtige aanleiding voor collega’s om ‘all out’ te gaan met limousines, eigen billboards en meer. Kortom wij geven toekomstige collega’s het eerlijke beeld dat Dizain staat voor ‘work hard, play hard’. Een uitspraak die volgens onderzoek ook echt blijkt te kloppen.
3. Wat maakt jouw organisatie uniek?
Mensen willen graag werken bij organisaties die het verschil maken, die marktleiders zijn of die unieke producten en diensten maken. Niet voor niets zijn bedrijven als Tesla, Google en Apple nog steeds extreem populair als werkgever. Laat zien wat je doet en maakt, hoe je het doet en waarom je daarin of daardoor succesvol bent.
Will it blend?
Een oud, maar nog steeds relevante social media succesverhaal is dat van Blendtec. Dit was ooit een suffe fabrikant van keukenapparatuur die via saaie instructiefilmpjes wilde laten zien hoe goed en uniek sterk hun blenders waren. Dit kabbelde voort totdat de oprichter ervan, Tim Dixon, besloot het roer om te gooien en écht op een creatieve en andere manier invulling te geven aan het DNA van het bedrijf.
Via de videoreeks ‘Will it Blend?’ maakte hij de kijkers deelgenoot van alles wat er door de keukenapparaten van het bedrijf tot gruis vermalen kon worden: van iPhones via knikkers tot Hillary Clintons missende e-mails. Het bleek een ‘runaway’ succes. Het bedrijf heeft inmiddels bijna een miljoen volgers op YouTube en laat op een overtuigende wijze zien dat ‘saaie’ bedrijven niet bestaan en dat iedere organisatie zijn uniciteit op een bijzondere manier voor het voetlicht kan brengen. Maar dan moet je wel naar je oerkracht op zoek willen gaan.
4. Voor wie doe je het?
Uiteindelijk gaat het erom welke impact jouw organisatie op jouw klanten heeft. Welke meerwaarde geef jij aan hun (professionele) leven? Laat je klanten aan het woord over jouw producten en jouw organisatie. En laat ze vooral vertellen hoe jouw mensen bijdragen aan hun leven en hun succes.
Woonzorgcentrum Sint Anna
Dit zorgcentrum in Boxmeer zette voor de werving van personeel hun doelgroep in: hulpbehoevende bejaarden. In een bijzondere video schetsten deze cliënten wat ze zochten in de mensen die elke dag voor ze zorgen: kennis van zaken en vooral humor. Dat deze oudere bewoners nog helemaal bij te tijd zijn, bewijzen ze door in de video op te roepen om ‘te liken en delen’. Een andere bewoner houdt zelf een bordje ‘vind ik leuk’ omhoog.
De eenvoudige campagne haalde zelfs de nationale pers: zowel Hart van Nederland als RTL Nieuws besteedden er aandacht aan.
5. What’s in it for me?
Tot slot. Letterlijk en figuurlijk ‘the bottom line’. Laat zien wat jij je medewerkers te bieden hebt. En dan gaat het niet alleen om het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, maar vooral om alles daaromheen. Wat doe jij om je medewerkers te inspireren en motiveren? Hoe help jij ze groeien? Als werknemer en als mens?
Patagonia
Outdoor retailer Patagonia gaat zeer ver in het beantwoorden van ‘what’s in it for me?’. Zo was het bedrijf een van de eersten in de wereld met ‘on site’ kinderopvang en kunnen medewerkers zich in ‘de baas zijn tijd’ inzetten voor milieu-activisme. Over de mogelijkheden om ouderschap met werk te combineren, produceerde het bedrijf zelf een aantal video’s voor hun YouTube-kanaal. Het uitdragen van de unieke positie die Patagonia werknemers biedt, legt het bedrijf geen windeieren. Zo schreef de Washington Post er een artikel over met als titel ‘A company that profits as it pampers workers’. Benieuwd wat er nog meer over werken dit bedrijf wordt geschreven? Google maar eens op ‘working at Patagonia’.
Verder praten?
Benieuwd hoe jij in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt via content marketing de juiste kandidaten kunt vinden en binden? We praten er graag verder met je over. Bel Dizain op 050-3112409 en vraag naar René Blokzijl of Erik Meijerink.
Blijf op de hoogte
Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.