fbpx

Merken zijn net mensen

Merken kijken naar elkaar, doen elkaar na en lijken daardoor op elkaar. Als consument krijgen we van deze merken elke dag een enorme hoeveelheid reclameprikkels te verwerken. Online, offline, op straat en in de winkel. Maar hoe val je als merk op in dit spervuur van communicatieboodschappen?

In een wereld waarin we worden overweldigd door merkenprikkels, wordt het vertellen van een verhaal steeds belangrijker, zegt René Blokzijl. Dizain ‘dwingt’ klanten dan ook na te denken over hun eigen verhaal. ‘We stellen wezenlijke, maar voor veel bedrijven complexe vragen over hun identiteit. Het verplicht je om na te denken wie je bent en wat jouw merk bijzonder maakt’, aldus René.

Wat doet Dizain precies?

‘We zijn een strategisch en creatief merkenbureau, zegt René. We noemen ons bewust geen reclamebureau. Ons vak is dusdanig veranderd dat we vinden dat “reclamebureau” al lang niet meer de lading dekt. Reclame gaat over ‘de buitenkant’, over de uitingsvormen van een merk en wordt meestal geassocieerd met mooie plaatjes of pakkende teksten. Als inhoudelijk gedreven bureau vertrekken wij vanuit ‘de binnenkant’. We zijn ervan overtuigd dat we daar het verschil maken voor onze klanten.’

Hoe gaan jullie te werk?

‘We geloven in een van binnen-naar-buiten-benadering. We starten een traject met een aantal essentiële vragen die we onze klanten voorleggen. Wie ben je als merk? Waarom doen jullie de dingen die jullie doen? Wat is jullie drijfveer? Wat maakt jullie zo bijzonder? Wij geloven in de oerkracht van een merk. Maar die moet je wel eerst ontdekken. Dus ga je met je klant om tafel om die kracht naar boven te halen. Zodra je dat weet, kun je een merk in de markt gaan zetten.’

'Wij geloven in de oerkracht van een merk. Maar die moet je wel eerst ontdekken.'

Waarom kiezen jullie voor deze benadering?

‘Merken zijn net mensen. Veel bedrijven doen elkaar na en communiceren daarom ook ongeveer dezelfde boodschap. Verhalen vanuit de oerkracht van een merk worden steeds belangrijker, omdat ze ervoor kunnen zorgen dat mensen in het spervuur van reclameprikkels op gevoel of intuïtie een keuze maken voor jouw merk. Omdat ze iets voelen bij jouw verhaal. We willen daarom eerst het verhaal en dan pas de feiten.’

René maakt wederom de vergelijking met mensen: ‘Kijk maar eens hoe wij als mensen relaties met elkaar aangaan. We omringen ons met personen die we leuk, lief, aardig of grappig vinden. We bouwen vriendschappen op met mensen omdat het ons aanspreekt wie ze zijn en waarvoor ze staan. Zo bouwen we een vertrouwensband met elkaar op. Wij geloven dat relaties tussen merken en mensen op precies dezelfde wijze ontstaan. Pas wanneer je als bedrijf weet wie je bent en waarvoor je staat en je dit elke dag aan je klanten toont, gaan zij dat zien en waarderen. Daar begint jullie relatie. Door als merk jezelf te blijven en jouw merkverhaal op een passende en aansprekende manier te communiceren, ontstaat merkbeleving. En vanuit merkbeleving ontstaat merkvoorkeur.

'Vanuit merkbeleving ontstaat merkvoorkeur en met een beetje geluk wordt het een liefde voor het leven.'

Werkt deze aanpak voor elk bedrijf?

‘Wij geloven dat deze aanpak voor elke onderneming en voor elke branche werkt. Want identiteitsontwikkeling is de kern waar alles begint. We werken voor de meest uiteenlopende sectoren. Natuurlijk vinden sommige klanten het beantwoorden van de essentiële merkvragen best lastig. Het is frappant te zien dat er best veel grote bedrijven of kleinere ondernemers zijn die zelf eigenlijk niet goed kunnen vertellen waarom ze bijzonder zijn. Ze zijn het zicht op hun eigen authenticiteit kwijtgeraakt. Daar komt nog bij dat je bij grote ondernemingen nog wel eens met politiek en weinig bewegingsruimte te maken krijgt. Kleine ondernemers kunnen vaak beter de vraag beantwoorden waarom ze doen wat ze doen.’

Hoe zet je als bedrijf je merk succesvol in de markt?

‘Succes heeft veel te maken met hoe serieus je branding als bedrijf neemt. Wij zien het als de fundering van je bedrijf. Veel directeuren denken: marketing is iets voor de marketing- en communicatieafdeling. Dat is niet zo. Branding is veel meer dan een toffe campagne bedenken. Branding realiseer je met jouw hele bedrijf en komt tot uiting in je communicatie, symboliek en het gedrag (van je bedrijf én van je medewerkers). Als je dat goed doet breng je storytelling over jouw merk op gang en creëer je aantrekkingskracht. En met een beetje geluk wordt het een liefde voor het leven.

'Branding is veel meer dan een toffe campagne bedenken.'

Tekst: Marlon Foppen

Meer artikelen

Blijf op de hoogte

Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

    Met het versturen geef je ons toestemming om je gegevens te verwerken, zoals omschreven in onze privacyverklaring.

    Voor je weggaat…

    Je hebt nu andere dingen te doen. We get it. Meer lezen over Dizain wanneer jou dat uitkomt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief met cases, blogs en meer.

      Met het versturen geef je ons toestemming om je gegevens te verwerken, zoals omschreven in onze privacyverklaring.