Ilsa: We kennen mekaar!
Ilsa, we kennen mekaar nu bijna één jaar. Kort daarvoor was Dizain ook voor jou nog onbekend terrein. Nu manage jij onze klanten alsof je er al jaren bij hoort. Als wandelend open boek hoorden wij al veel over jouw pluizige vriendjes, groene hobby en drukke sociale leven. Maar hoe kwam jouw passie voor branding eigenlijk tot stand? En wat doe je allemaal als je niet in de Mediacentrale te vinden bent? Let’s talk!
Neem ons eens even mee. Hoe kwam Dizain op jouw pad?
“Via een tip van een vriend! Nadat ik een paar jaar geleden het vertrouwde Leeuwarden verruilde voor de grote boze stad Groningen, was ik wel toe aan een nieuwe baan. Zo kwam ik de vacature communicatieadviseur bij Dizain tegen en dit klonk voor mij gelijk als muziek in de oren. Naast het maken van mooie dingen kreeg ik de indruk dat er hier inhoudelijk ook veel expertise lag. Daar wilde ik wel meer van weten! Tijdens mijn opleiding aan de NHL Stenden merkte ik al hoe interessant ik branding vond. Voor mijn afstudeeropdracht bij mijn vorige werkgever Blauwe Zone mocht ik bijvoorbeeld de rebranding coördineren. Inhoudelijk en strategisch heb ik hier heel veel mogen doen. Super leerzaam om zo mijn eerste meters te maken in de wondere bureauwereld! Bij Dizain vond ik de gouden combinatie van communicatieadviseur en accountmanager in één. Dat is nu inmiddels alweer anderhalf jaar geleden.”
'Bij Dizain vond ik de gouden combinatie van communicatieadviseur en accountmanager in één.'
En wat doe je zoal in deze rol?
“Van alles! Ik heb allereerst natuurlijk veel contact met onze klanten en potentiële nieuwe opdrachtgevers. Er zijn weken dat ik amper aan mijn bureau zit en van hot naar her scheur voor afspraken en brandforcesessies. Hierin formuleren we de merkidentiteit van onze klanten en dat vormt de strategische fundering voor bijvoorbeeld een nieuwe campagne of huisstijl. Na het schrijven van een merkmanifest kunnen onze creatieven hiermee aan de slag. Heel tof om zo’n traject van begin tot eind mee te maken. Ook werk ik veel mee aan arbeidsmarkttrajecten; ik sta binnen Dizain zelfs bekend als chef EVP (Employer Value Proposition). Voor een duurzame Employer Branding strategie moet je dus bij mij aankloppen.
Ik vind de strategische sessies voor organisaties met een maatschappelijk belang het leukste. We zijn momenteel bezig voor Stut en Steun, een steunpunt voor mijnbouwschade hier in de provincie. Wanneer de drijfveren van een organisatie zo puur gefocust zijn op het helpen van mensen krijg ik daar superveel energie van. Hier ontstaan de mooiste verhalen. Ook het werk voor KwadrantGroep is daar een mooi voorbeeld van. Voor deze Friese zorgorganisatie brachten we het harde werk en het werkplezier binnen de zorg tot leven in een ode aan de medewerkers. In een meeslepend lied kwam het verhaal van KwadrantGroep hier supersterk naar voren.”
Wie of wat inspireert je in jouw werk als accountmanager?
“Tijdens mijn studie maakte ik kennis met Simon Sinek en de ‘Golden Circle’ en dat greep mij meteen. Hij vertelt hoe belangrijk het is om als merk jouw ‘waarom’ centraal te stellen om mensen aan je te binden. Als bedrijven communiceren vanuit hun eigen drijfveren ontstaat er pure inspiratie. Dat maakt een merk ook veel interessanter. Deze gedachte probeer ik ook altijd mee te nemen naar onze eigen brandforcesessies. Om een klant te laten zien hoe belangrijk het is om hun verhaal te delen: waaróm ze iets doen. Een bekend schoolvoorbeeld is Tony’s Chocolonely. Zij trekken hun branding door in alles. De pay-off ‘Wij streven naar 100% slaafvrije chocolade’ zegt gelijk iets over hun ‘waarom’. Wat hun drijfveren zijn. Dat heb ik ook heel sterk met het Rode Kruis. Dit ‘merk’ is zo veel meer dan een hulpverleningsorganisatie. Het rode kruis zelf is bijna een heilig symbool. Ik vind het gewoon heel interessant om te zien wat branding allemaal kan doen.”
'Als bedrijven communiceren vanuit hun eigen drijfveren ontstaat er pure inspiratie. Dat maakt een merk ook veel interessanter. Deze gedachte probeer ik ook altijd mee te nemen naar onze eigen brandforcesessies.'
Wat doe je als je helemaal niet met branding bezig bent?
“Toevallig rijden we vanmiddag naar Hamburg voor een concert van Billy Strings, een bluegrass artiest. Superknap hoe hij en zijn band drie uur lang (fantastisch) staan te pingelen op hun gitaren. Ik hou erg van muziek en ga graag naar festivals in de zomer. Lekker met vrienden genieten van muziek en wat drankjes. We gaan dan graag naar pop- of rockfestivals maar vermaken ons ook met techno, dance en hardstyle. Dat laatste genre is wel echt mijn guilty pleasure hoor. Ook met de muziek van Di-rect of Bløf, bijvoorbeeld, maak ik er een feestje van. Op druilerige dagen vermaak ik me met een avondje binge watchen op de bank. Van Gossip Girl tot Game of Thrones: elk genre komt voorbij. Ook maak je me blij met een avondje bordspelletjes en rozé bier. Daar word ik wel flink fanatiek van maar dat neemt mijn vriend maar voor lief.”
'Ik ben een trotse plant- en catmom. Een dubbelfunctie die ik graag vervul. Mijn huis is echt een jungle.'
Los van jouw sociale leven weet ik ook dat jij je graag omringd met groene vrienden en schattige huisdieren… Kun je hier iets meer over vertellen?
“Graag! Ik ben een trotse plant- en catmom. Een dubbelfunctie die ik graag vervul. Mijn huis is echt een jungle. Ik heb zelfs een speciale kamer ingericht die enkel en alleen fungeert als plantenkamer. De stekkies hiervan vergroenen inmiddels ook het Dizain-kantoor. Ook heb ik twee superschattige Siberische katten. Dat zijn echt mijn baby’s. Ze nemen mijn hele huis over. Vanwege mijn kattenallergie was deze hypoallergene raskat de enige die ik kan tolereren. En maar goed ook! Ik raak niet uitgepraat over mijn katten maar dat wist je al. Het helpt ook niet mee dat er wel meerdere catmoms bij Dizain rondlopen. We steken elkaar wel een beetje aan.”
Blijf op de hoogte
Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.