Kenny: We kennen mekaar!
Kenny, we kennen mekaar nu zo’n acht maanden. Dat is natuurlijk maar een fractie van jouw tijd bij Dizain. Hoog tijd dus, om even bij te praten. We kennen je als art-director, hardloopliefhebber en sciencefiction-fanaat maar wie schuilt er nog meer achter het roze yoghurtbakje? Tot voor kort kon ik alleen maar gissen. Laten we beginnen.
Neem ons eens mee in jouw (Dizain-)historie,
hoe kwam je hier terecht?
“Het begon bij een reclamebureau in Assen. Ik was toen een jaar of 17 en zocht een stageplek. Mijn moeder (shout-out naar mijn moeder) duwde mij daar naar binnen en zei: ‘jij vindt iets met computers leuk, ga hier maar vragen of ze een plekje hebben’. Ik was toen nog een beetje zo’n verdwaalde puber die wel wist wat hij leuk vond, maar niet wist wat hij wilde. Deze plek was een schot in de roos: ik ging iets grafisch doen!
Zo kwam het Cibap in Zwolle op mijn pad. In mijn laatste jaar liep ik stage bij een erkend ontwerpbureau in Groningen, waar ik het klassieke vak van ontwerper leerde en een geweldige tijd had tussen getalenteerde ontwerpers. Ik kreeg de kans om te blijven als junior-ontwerper. Die periode was een rollercoasterrit. Die rit ontspoorde uiteindelijk in een faillissement. Een tekstschrijfster (thanks Annet!) drukte me toen het visitekaartje van Dizain onder mijn neus: dat ik René Blokzijl maar eens moest bellen. Zo sprong ik van een bak ellende op een leuke rijdende trein. Hier was het gelijk “bek op stuur”. Ik groeide van ontwerper door tot art-director en nu zijn we twaalfenhalf jaar verder.”
'Jij vindt iets met computers leuk, ga hier maar vragen of ze een plekje hebben'
Je werkt nu dus al een tijdje als art-director bij Dizain.
Hoe ontstond jouw passie voor vormgeving?
“Ik was altijd aan het tekenen. Dat heb ik denk ik van mijn vader. Die kon je midden in de nacht wakker maken en vragen om een Volvo FH12 in tweepuntsperspectief te tekenen. Dat deed hij dan gewoon. Ook heb ik altijd een fascinatie gehad voor sciencefictionfilms. Het intrigeert me hoe concept-artists verhalen visueel maken. Hoe ze werelden creëren, omgevingen en personages tot leven brengen.
Toen ik mijn eerste tekentablet kocht was het hek van de dam. Ik keek uren naar tutorials en gaf mijn spaargeld uit aan dezelfde pennen en potloden als mijn helden (Feng Zhu, Syd Mead, Simon Stalenhag, Daniel Simon). Het was altijd wel een jongensdroom om mijn eigen ideeën en ontwerpen tot leven te laten komen. Dat doe ik nu als art-director eigenlijk ook. Ik maak ontwerpen voor opdrachtgevers, neem hen mee in the making of van een visual identity of campagne en laat vervolgens zien hoe dit op het witte doek – of een reclamezuil aan de A28 – wordt tentoongesteld. Er is dus eigenlijk niet zoveel veranderd sindsdien, behalve dat ik Assen heb verruild voor het prachtige Balloo.”