Positionering ROC Alfa-college
Alfa-college: Wie wil je zijn?
Het Alfa-college is een christelijke school voor middelbaar beroepsonderwijs (ROC). De waarden ‘verbinden’, ‘vertrouwen’ en ‘ondernemen’ vormen de basis van het handelen van de opleider. Ze zijn ook de onderligger van de positionering van het ROC. Op basis hiervan ontwikkelde Dizain ook de bijzondere communicatiestijl.
Het Alfa-college is een regionaal Opleidingcentrum en helpt in Noord-Nederland zo’n 11.000 studenten – met hun eigen, unieke talenten – om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt, maatschappij of vervolgstudie.
Positionering ROC: nieuwe brandspirit, merkwaarden en pay-off
Samen met een brede doorsnede van medewerkers en studenten van hetAlfa-college ontwikkelden we in 2012 via onze Brandforce-methodiek de identiteit en positionering van het ROC. Dat leidde onder meer tot een ‘brandspirit’ die aangeeft dat studenten vanuit een veilige basis hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen: ‘Wij bieden studenten met meer dan goed onderwijs ongekende mogelijkheden op een school waar je gekend wordt’.
Deze ambitie wordt vormgegeven vanuit drie merkwaarden die ook tijdens de gemeenschappelijke Brandforce-sessie zijn geformuleerd. De waarde ‘vertrouwen’ staat voor de veilige basis van waaruit medewerkers en studenten verantwoordelijkheid kunnen nemen en dragen. ‘Verbinding’ staat voor saamhorigheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid. ‘Ondernemen’ ten slotte staat voor proactiviteit en de blik naar buiten.
Bijzonder aan het Alfa-college is dat de school zich niet alleen richt op het geven van onderwijs, maar ook op het vormen van studenten en medewerkers als mens. Dit vertaalden we in de nieuwe pay-off: ‘Wie wil je zijn?’. Alfa-college richt zich hiermee dus niet zoals zoveel andere scholen op ‘wie wil je worden?’ (want we moeten allemaal al zoveel), maar wil als waardegedreven organisatie juist bewustwording creëren in het hier en nu.
Merkwaarden gevisualiseerd in creatieve campagne
Het antwoord op de vraag die de pay-off stelt, ‘Wie wil je zijn?’, geven we in huisstijl en thematiek aan de hand van verhalen die verteld worden door echte (ex-)studenten, medewerkers, samenwerkende bedrijven, enzovoorts.
In de visualisatie van dit storytellingsconcept verbinden we hierbij de iconische Alfa-vorm uit het logo (“de kompasnaald”) aan de merkwaarden van de school. Wijst de naald omlaag dan gaat het verhaal over de veilige basis die het Alfa-college biedt (waarde ‘vertrouwen’), wijst de naald opzij, dan gaat het over de waarde ‘verbinden’ en wijst de naald omhoog dan gaat het verhaal over ‘ondernemen’ of over de manier waarop de school invulling geeft aan haar Christelijke identiteit.
“De merkwaarden worden gevisualiseerd via de richting van de kompasnaald uit het logo.”
Onderscheidend ten opzichte van concurrentie
De rode of blauwe logokleur van de kompasnaald wordt gecombineerd met krachtige zwart-wit fotografie. Het is een indringende, bijna documentaire-achtige manier van portretteren met een intiem karakter. Ook thuis kiezen we immers vaak voor zwart-wit wanneer we een bijzonder moment of een bijzonder iemand willen vastleggen. Met deze eigenzinnige beeldtaal en dit bijzondere storytellingsconcept laat het Alfa-college haar eigen visie zien en onderscheidt de school zich bovendien van haar concurrenten die vrijwel allemaal dezelfde beeldtaal (‘kleurrijke blije studenten’) hanteren.
Verder praten over logo’s en huisstijlen? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!
Blijf op de hoogte
Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.