Eurovoetbal was tot 2012 een befaamd internationaal voetbaltoernooi voor de hoogste jeugdelftallen van professionele clubs dat jaarlijks in Groningen werd georganiseerd in het weekend van Pinksteren.
Gedurende de drie speeldagen vergaapten gemiddeld 20.000 toeschouwers zich op De Esserberg aan de spelers van clubs als Bayern München, Ajax, Real Madrid en Boca Juniors. Eurovoetbal was dan ook dé plek waar je als voetballiefhebber de sterren van de toekomst zag schitteren. Bekende namen zoals Albert Ferrer, Clarence Seedorf, Olaf Thon, Ronald Koeman en Arjen Robben toonden hier als jong talent hun kunsten.
Na 10 jaar afwezigheid wilde een nieuw bestuur het toernooi nieuw leven inblazen. Het toernooi zou worden gespeeld van 26-29 mei 2023 en worden uitgebreid met twee nieuwe categorieën. Naast de onder-18 teams van de jongens zouden ook de vrouwen onder-19 meedoen en de Bijzondere Eredivisie zou vertegenwoordigd zijn door middel van een speeldag van de nationale G-voetbalcompetitie.
Voor dit toernooi hebben we een visuele identiteit ontworpen. Het logo is een woordbeeld. Het ritme verwijst naar de 3 categorieën. Aangezien het woord zo lang is hebben we daar het uitgangspunt van gemaakt en is het logo letterlijk het grid geworden voor de huisstijl. “Ieder nadeel heeft zijn voordeel”, zou Johan Cruijff zeggen. De pay-off “Kick off the future” refereert aan het feit dat het publiek hier de sterren van de toekomst ziet.
Het bestuur van de Stichting Eurovoetbal heeft helaas moeten besluiten alle voorbereidingen voor het toernooi te staken. Hoofdreden voor deze ingrijpende beslissing is het intrekken van toezeggingen van aansprekende Nederlandse clubs. Daarmee valt de basis weg om een aansprekend toernooi met zowel nationale als internationale topjeugdteams te organiseren. Wat achterblijft is een vette huisstijl…
Brand identity. Visual identity. Logo. Huisstijl. Webdesign. Campagne.