De RUG vindt een sociaal veilig leer- en werkklimaat belangrijk en wil hierover het gesprek voeren. De organisatie vroeg Dizain daarom een campagne te ontwikkelen om dit thema onder de aandacht van medewerkers en studenten te brengen.
Het voeren van gesprekken over grenzen is belangrijk, maar niet eenvoudig. Zwijgen is gemakkelijker en dat doen omstanders vaak ook: “Ik zou er ‘eigenlijk’ iets van moeten zeggen, ‘maar’ anderen doen dat ook niet.” Het woord ‘eigenlijk’ is veelbetekenend. In deze campagne richten we ons daarom op de ‘passive bystanders’: de mensen die niets doen, omdat anderen dat ook niet doen.
In deze campagne zetten we aan tot denken en prikkelen we mensen om ze aan het praten te krijgen. Zodat ze hopelijk in de toekomst gemakkelijker een ‘active bystander’ kunnen worden. Want alles begint met bewustwording.
We willen zoveel mogelijk medewerkers en studenten van de RUG bereiken en laten nadenken over dit onderwerp. We proberen de aandacht te trekken, zonder te veel context te schetsen. Daarnaast geven we op sommige plekken meer invulling aan het onderwerp: met uitgebreidere voorbeelden laten we zien hoe complex de vraagstukken rondom sociale veiligheid kunnen zijn.
Merkstrategie. Campagne.