fbpx

Sustainable Industry Challenge

Ontwikkeling, positionering en content voor Economic Board Groningen

Hoe zorg je dat innovatieve bedrijven van over de hele wereld Noord-Nederland leren kennen? En hoe gaan ze deze regio als mogelijke vestigingsplaats overwegen? Kortom: hoe krijgen we kansrijke leads? Samen met Economic Board Groningen ontwikkelden we het antwoord: de Sustainable Industry Challenge. Het bleek een enorm succes. Dizain bedacht het concept, ontwikkelde de visuele identiteit en verzorgde de contentmarketing.

Creating strong connections

Economic Board Groningen (EBG) heeft als missie om de economie in Noord- en Midden- Groningen een nieuwe impuls te geven door meer bedrijvigheid en meer banen in met name het aardbevingsgebied te creëren. De Noordelijke regio biedt tal van mogelijkheden áls de industriële bedrijven in erin slagen te verduurzamen. De Sustainable Industry Challenge bracht beide uitdagingen samen.

Samen met EBG kozen we niet voor de standaardaanpak waarbij een bombardement aan ronkend marketingmateriaal over de doelgroep wordt uitgestort. Samen bedachten we een wedstrijd voor scale-ups van over de hele wereld. Zij werden uitgedaagd een oplossing aan te dragen voor een van de vijf duurzame vraagstukken die Noordelijke vooraanstaande organisaties hadden neergelegd.

Met de Sustainable Industry Challenge werd de kracht van de bedrijven die gezocht werden – duurzame en innovatieve scale-ups – en de kracht van de regio aan elkaar verbonden. De scale-ups ontwikkelen innovatieve oplossingen, de regio heeft de capaciteit en er zijn tal van mogelijkheden op het gebied van financiering, grondstoffen en afnemers.

Voor de winnaar van de Sustainable Industry Challenge werd door Economic Board Groningen €100.000 beschikbaar gesteld. Een groot bedrag, maar onvoldoende om als bedrijf in deze sector een productiefaciliteit te starten. Daarom voegde de Sustainable Industry Challenge iets écht onbetaalbaars toe: directe toegang tot het netwerk in de regio, van vijf innovatieve industriële ondernemingen. Zo werden Suiker Unie, ESD-SIC, BioMCN, Teijin Aramid en ENGIE challenge setter. Allemaal met een unieke duurzame uitdaging voor scale-ups van over de hele wereld. Dat bleek de juiste keuze.

Dankzij de samenwerking met The Unknown Group uit Rotterdam, specialist in het scouten van scale-ups en met een concept dat naadloos op het al bedachte concept aansloot, ontving de Sustainable Industry Challenge ruim 200 (!) aanmeldingen uit 120 landen. De scale-ups schreven zich in op een van de duurzame uitdagingen van de regionale challenge setters. Na meerdere selectierondes werden 40 bedrijven uit 13 verschillende landen geselecteerd en uitgenodigd voor het tweedaagse finale-event in Noord-Nederland op 7 en 8 januari 2020, dat door EBG werd georganiseerd.

Akke Groenewoud van EBG. "Dit was een heel nieuwe manier om aandacht te vragen voor vraagstukken en Noord-Nederland internationaal in de markt te zetten. We zijn door de respons ongelooflijk positief verrast”

Stoer, trots en ondernemend

Aansluitend creëerden we de visuele identiteit. Vanuit de waarden ‘stoer, trots en ondernemend’ kozen we een krachtige visuele vorm die geïnspireerd is door de Amerikaanse sportcultuur – het summum van presteren. Het eenvoudige beeldmerk staat voor een scale-up die verder groeit vanuit het (ondernemers) platform: de Sustainable Industry Challenge. De kleurencombinatie van het industriële antraciet met het felle oranje weerspiegelt kracht en energie.

De visuele identiteit werd vertaald naar de website van de Sustainable Industry Challenge, met een unieke beeldtaal en iconenstijl. The Unknown Group was verantwoordelijk voor de technische realisatie. De website werd het platform waar geïnteresseerden zich konden verdiepen in de regio, nieuws te vergaren en aan te melden voor de challenge.

Dagblad Van Het Noorden “Industry Challenge Zet Noorden Internationaal Op De Kaart."

Lees het artikel van Dagblad van het Noorden

Monteren op de snelweg

EBG en Dizain produceerden in samenwerking met WeShootIt in aanloop naar het evenement meerdere video’s om te informeren en te enthousiasmeren. Mooie spin-off ervan: het maakte de hier al gevestigde bedrijven extra trots op de regio.

Tijdens het finale-event realiseerden alle betrokken partijen helemaal een krachtproef. We maakten tijdens de tweedaagse een kick-off video voor de start van de finaleronde. Deze grote finale werd bijgewoond door captains of industry uit de regio en moest aan deze doelgroep, die vaak nog niet bekend was met de Challenge, in twee minuten het verhaal vertellen én ze enthousiasmeren voor het vervolg. Met nog twee uur te gaan werd het laatste shot gedraaid, vervolgens werd de laatste montage gedaan in de auto op weg naar Delfzijl. Tien minuten voor de start stond alles klaar en kon het event echt beginnen! Bekijk hieronder de kick-off video:

Sustainable Industry Challenge

Een nieuw concept met ‘sustainable’ like

“Welcome to Groningen!” mag gezegd worden, want de Sustainable Industry Challenge realiseerde 30.000 websitebezoeken uit 120 landen, verdeeld over zes continenten. Op social media creëerden we met de projectpartners een succesvolle contentcampagne met meer dan 400.000 impressies op LinkedIn, Facebook en Twitter.

De doelstelling van ’10 bedrijven leren kennen die geïnteresseerd zijn in de regio’, waar we in het prille begin van het idee mee startten, heeft de Sustainable Industry Challenge ruimschoots overschreden met 200+ aanmeldingen, maar belangrijker: er is een nieuw concept ontwikkeld dat houdbaar is voor Economic Board Groningen en vaker ingezet kan worden.

En de winnaar van de Sustainable Industry Challenge? CFK Recycling uit Duitsland zal samen met Teijin Aramid een pilotproject starten om te kijken of het ook lukt om aramide vezels te recyclen, met als doel een volledig duurzame en circulaire aramideketen.

Benieuwd hoe wij voor jouw merk resultaat kunnen halen? Neem contact op René Blokzijl, Frank Groenwold of Erik Meijerink op 050 – 3112409 of hallo@dizain.nl.

Volgende case Naar het overzicht

Blijf op de hoogte

Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

    Met het versturen geef je ons toestemming om je gegevens te verwerken, zoals omschreven in onze privacyverklaring.