fbpx

Geen gewone website, maar een online superstore

The making of: Hamilton Bright online superstore

Als je mensen aan merken verbindt. Als je de beste klantervaringen creëert voor de grootste merken ter wereld. En als je staat voor energie, passie en dynamiek. Dan heb je geen website nodig. Maar een online superstore. Voor full service field marketingbureau Hamilton Bright ontwikkelden we een nieuwe identiteit en een nieuwe website-turned-superstore waarbij het merk Hamilton Bright van het beeldscherm spat. In deze making of zie je hoe we dat deden.

Klantervaring is king

Bij Hamilton Bright weten ze als geen ander hoe belangrijk een goede klantervaring is. Als onderdeel van de wereldwijde organisatie Advantage Smollen is Hamilton Bright uitgegroeid tot dé marktleider in de field marketing. Met promoties, supermarktacties en merchandising bij evenementen, creëert Hamilton Bright bijzondere contactmomenten die mensen aan merken verbinden.

 

De basis: een stevig merkmanifest

Voordat we de website aanpakten, scherpten we eerst de identiteit van Hamilton Bright aan. Een merkidentiteitssessie leidde tot een merkmanifest, en die leidde weer tot een nieuwe visuele identiteit. De pay-off ‘Connect hearts to brands’ maakt in één zin duidelijk wat Hamilton Bright doet: mensen aan merken verbinden. Hamilton Bright gelooft in de kracht van echt menselijk contact. Want verkopen is vakwerk en vakwerk is mensenwerk. Hoog tijd om dit mensenwerk ook digitaal sterk neer te zetten.

Ons idee: een online shopping mall

De visuele identiteit vormde een stevig fundament voor de volgende fase van de opdracht: de website. Ons uitgangspunt: een website die in één oogopslag laat zien welke diensten Hamilton Bright aanbiedt. Met haar diverse aanbod aan diensten is Hamilton Bright eigenlijk een winkel, of zelfs ‘mall’, waar je als klant door de diensten ‘neust’ om te vinden wat jij nodig hebt. Dat zette ons aan het denken… Wat als we dit idee van een shopping mall vertalen naar een online platform?

 

De basis leggen

In plaats van een standaard landingspagina kwamen wij met het idee om een shopping mall na te bouwen waar je als bezoeker door heen kan ‘wandelen’ en klikken. Een interactieve 3D-wereld waar je van winkel naar winkel loopt en zo kennismaakt met het brede dienstenaanbod van Hamilton Bright. Onze UX/UI-designer Gealt zette deze ideeën om in schetsen en creëerde hiermee de wireframes van de website. Dit zijn een soort blauwdrukken van de website, zonder vormgeving. Hier wordt de user-flow uitgestippeld, de navigatie opgemaakt en de structuur van de webpagina’s ingericht. De fundering van de superstore werd zo vakkundig gelegd.

3D visualisaties brengen superstore tot leven

Voor de realisatie van het online winkelcentrum stond ons een uitdaging te wachten. Want hoe creëer je een (online) shopping mall die helemaal niet bestaat? We besloten gebruik te maken van 3D-visualisaties en schakelden De Beeldenfabriek in, een gerenommeerd creatief bureau dat gespecialiseerd is in 3D-animatie en -visualisatie. Op basis van door ons samengestelde bouwtekeningen gingen zij aan de slag met de look & feel van de superstore. Samen met Hamilton Bright en De Beeldenfabriek besloten we dat het winkelcentrum groots moest worden, maar toch toegankelijk moest blijven. We kozen voor een Europese uitstraling met veel hout, groen en raamwerk om een licht en open karakter mee te geven.

Van exterieur naar interieur

Next up: het interieur van de superstore! Voor deze fase bundelden wij de krachten met freelance 3D-visualiser Mirela van Fuseffect. Mirela modelleerde de architectuur van het gebouw volledig handmatig en bracht daarna stukje bij beetje alle winkels tot leven. Een enorm arbeidsintensief traject, maar het resultaat mag er zijn! Mirela ontwierp in totaal drie 3D-visualisaties: het atrium (ofwel de plattegrond van de website), het case-overzicht binnen de mall en een grand café als ontmoetingsplek voor contact met Hamilton Bright.

Alles komt samen in het webdesign

Vanuit de gloednieuwe huisstijl vertaalden wij de frisse en kleurrijke look van Hamilton Bright door naar alle webpagina’s. Elke pagina werd op maat gemaakt en zorgvuldig vormgegeven. Met alle aandacht en precisie ontwierpen wij een toffe website waarbij een bijzondere interactiviteit en unieke gebruikerservaring kenmerkend zijn. Vanzelfsprekend hielden we rekening met verschillende gebruikers en beeldschermformaten om zo op elk apparaat de superstore te laten sprankelen. We schakelden Qlic in voor de technische realisatie van de website om een compleet en gebruiksvriendelijk eindproduct te realiseren. En dat is goed gelukt!

Terugkijkend op…

Wij zijn superblij met het eindresultaat. Designer Gealt kijkt voldaan maar bescheiden op deze opdracht terug. “Dit is een van de meest bijzondere en ambitieuze projecten die ik heb mogen doen. Een multidisciplinair project waarbij het een uitdaging was om alle aspecten te laten samenkomen en de kwaliteit te waarborgen. Ik ben trots en enthousiast op wat we hebben neergezet!”

Wij allemaal! Bekijk hier de website van Hamilton Bright.

 

 

Volgende case Naar het overzicht